Blog
/
/
Door Linda Loeffen

Waarom je met cijfers geen punten scoort

Cijfers !

Veel ondernemers zijn er dol op. 

Cijfers zijn ok.

Ze geven houvast. En da’s best lekker. Ze maken dat je kunt meten waar je staat. Fijn om tijdig bij te kunnen sturen. Ze helpen om doelen te stellen. Geeft tenminste een beetje uitdaging.

Alleen weet je wat het probleem is? Als ondernemer snap jij wat die cijfers voor jou betekenen. Jij voelt er direct wat bij. Jij weet wat het je oplevert als je dat groene cijfer bereikt. Daar word je blij van. Jij voelt wat er gebeurt als die cijfers rood kleuren. Daar heb je de balen van.

Cijfers hebben voor jou impact omdat je er gevoel bij hebt.

Omdat je er een emotie aan koppelt. En jouw medewerkers doen dat niet. Tenminste….niet direct. Hoe zit dat?

Cijfers spreken ons rationele brein aan. En dat deel zorgt er niet voor dat we in beweging komen. Ons emotionele brein zorgt voor beweging.

Dus wil je beweging, enthousiasme en drive? Koppel je cijfers aan iets waar je medewerkers wel een gevoel bij hebben. Een positief gevoel wel te verstaan!!

Rode cijfers! Positief gevoel? Hoe dan?

Jij denkt: “Ik kan het niet mooier maken dan het is hè”. Klopt! Hoeft ook niet. Medewerkers hebben recht op de waarheid. Ook als die niet positief is.

Wat je wel mooier moet maken.

  • Je introductie naar die rode cijfers toe.

Besef je dat medewerkers zich elke dag vol overgave inzetten voor jou en je bedrijf. Dat ze hun best hebben gedaan. Dat ze hard gewerkt hebben. En ja, dat heeft (nog) niet opgeleverd wat jullie samen gehoopt hadden. Laat weten dat je dat gezien hebt. Zorg voor die positieve emotie. Waardoor ze meedenken en zich in blijven zetten om die cijfers groen te maken.

  • Je verhaal over wat groene cijfers opleveren.

Wat ze je medewerkers op leveren wel te verstaan. En dat gaat niet over investeringen, omzet, winst en marges. Dat gaat over hun passie en missie. Dat waarvoor ze elke dag weer voor jou en je bedrijf willen werken. Weet wat je mensen boeit en bindt aan jouw organisatie. Wat geeft hen een goed gevoel? Daar gaan ze voor. En dat heb je nodig om uit de rode cijfers te komen.

Doe je dat niet? Dan scoor je geen punten. Irritatie, gevoel van onderwaardering, verminderde motivatie zijn het gevolg.

Besef dat.

Doe je dat wel? Dan leg je een goede basis om volgend jaar beter te kunnen scoren. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en blijven gemotiveerd. Zijn bereid om zich in te zetten om weer groene cijfers te halen. Samen met jou.

Punt gemaakt.

 

Over de auteur
Linda Loeffen
Als psycholoog en bedrijfskundige coach ik al jaren op het raakvlak van ‘de mens’ en ‘de business’. Ik geniet ervan als ik bij kan dragen aan het maken van krachtige keuzes, groei in professionele ontwikkeling én een gelukkig leven.
Menu